روش های کوددهی و میزان مصرف کود برای باغات انگور

محتوای این مقاله

Share This Post

روش های کوددهی و میزان مصرف کود برای باغات انگور

هدف این است که کود به شکلی استفاده شود که عملکرد آن حداکثر باشد . بسته به گونه کود و مدل کشت و سیستم آبیاری , نحوه کود دادن گوناگون است . در پایین به معرفی این رویکرد ها می پردازیم .

رویه چال کود 

به جهت وجود آهک فعال در خاک های آهکی , زیادی بیکربنات در آب های مورد استفاده در آبیاری , کم بودن مواد آلی , مصرف غیر درست و غیر اصولی ( پخش سطحی ) کود در قسمت سایه انداز درختان و عدم رعایت مصرف درست و بهینه کود و آب ; اکثر اوقات درختان میوه در کشور مبتلا عدم تغذیه درست میباشند و به همین منظور استفاده از روش صحیح و اصولی کوددهی در باغ ها اهمیت فراوانی دارد .

یکی‌از شایسته ترین و معمولی ترین شیوه های درست و اصولی کوددهی , روش چالکود است . رویه چالکود این چنین است که بسته به سن و حجم شاخ و برگ بوته , دو تا چهار گودال به قطر تقریبی 30 تا 50 و به عمق 30 تا 40 سانتیمتر در قسمت انتهایی سایه انداز درخت و در مسیر عبور جریان آب حفر میشود و با ترکیب کودهای آلی و شیمیایی پر می شود در باغ های انگوری که به طور قطره ای آبیاری می شوند ,چاله ها و گودال ها می بایست در پایین قطره چکان ها حفر شوند . بهترین فرصت کوددهی به طریق چالکود , انتها فصل خواب و قبل از آغاز فصل رویش است .

میزان کود توصیه شده برای هر درخت به روش چال کود - روش های کوددهی و میزان مصرف کود برای باغات انگور

3-مقدار کود توصیه شده برای هر درخت انگور به روش چال کود

کودهای موجود در جدول بالا همراه با 5 کیلوگرم کود حیوانی ترکیب در آخر فصل زمستان به طور چالکود استفاده شود .

پیشنهاد : دقیق ترین میزان مصرف کودهای شیمیایی برای همه تولیدها زراعی و باغی از طریق آزمون خاک وآزمون برگ قابل گزینش است .

مصرف از طریق سیستم آبیاری

به جهت این که که مواد غذایی معمولاً به طور یون های محلول در آب بوسیله ریشه گیاهان جذب می شود , هر شیوه کوددهی که مصرف شود برای رسیدن به گیاه , به آب نیاز دارد . به این ترتیب کوددهی از روش سیستم آبیاری بازده بسیار بالاتری نسبت به بقیه روشهای کود دهی داراست . در باغ های انگوری که از سیستم آبیاریتحت فشار ( از گونه قطره ای و یا بارانی ) استفاده می کنند , کود از روش سیستم آبیاری داده میشود البته به جهت بازدهی بالا , اخیراً در سیستم آبیاری سطحی هم کود به طور کود آبیاری داده می شود . اما می بایست دقت نمود که محدودیت این رویه آن است که تنها کودهای محلول در آب قابل مصرف می باشند مانند کودهای نیتروژ ن دار ( همانند کود سولفات آمونیوم ) , کلرید پتاسیم , نیترات پتاسیم ,کلاتهای ریزمغذیها و کودهای کامل محلول در آب با توجه به تعداد دفعات آبیاری , دفعات کوددهی نیز محدود نیست که‌این هم منجر ارتقا بازده می گردد و مناسب با نیاز گیاه است البته بایستی توجهشود که مصرف کود در سیستم آب پاشی زیر فشار با آ بهایی که بیکربنات و سختی بالا دارند , موجب رسوب و گرفتگی منفذهای سیستم آب پاشی تحت فشار می گردد و مقدار موردنیاز بویژه برای کودهای کاملو نیتروژن دار طی چندین نوبت مصرف است . با دقت به بافت خاک , می بایست برنامۀ آبیاری و کوددهی طوری تهیه و تنظیم شود که کود به ریشه گیاه رسد و شسته نشود . تعداد نوبت‌های کوددهی نسبت به دفعاتآبیاری می بایست طوری باشد که میزان کود موردنیاز که در سیستم حل می شود , سبب ارتقا شوری نشود . 

زمان و میزان مصرف کود در سیستم آبیاری به منظور تغذیه انگور - روش های کوددهی و میزان مصرف کود برای باغات انگور

4-زمان و مقدار مصرف کود همراه با آبیاری به منظور تغذیه انگور

به دلیل این که انگور منیزیم دوست است ; , خوب تر است کود کامل دربردارنده منیزیم هم باشد و یا این که از منبع سولفات منیزیم به اندازه 15 تا 25 کیلوگرم در هکتار در طول فصل تا قبل از ظهور خوشه سولفات منیزیم استفاده گردد . در صورت عدم به کارگیری از کود کامل می‌توان از کودهای دو عنصری نظیر مونو آمونیوم فسفات , اوره فسفات برای تأمین فسفر قبل از گلدهی و مونو پتاسیم فسفات و نیترات پتاسیم و سولفات پتاسیم برای مرحله پس از گلدهی تا مرحله رسیدن میوه که محلول در آب هستند استفاده کرد . پیش از رسیدن میوه نباید از کودهای دارای ازت استفاده کرد زیرا باعث عدم رنگ گیری و کاهش کیفیت میوه میشوند.

محلو ل‌پاشی

تغذیه برگی ، یکی از روش‌های کاآمد و موثر در کوددهی انواع محصولات کشاورزی هست و به وسیله آن می‌توان عناصر غذایی را سریع‌تر و به صورت مستقیم در اختیار شاخه ، برگ و میوه گیاهان قرار داد. با توجه به راحتی و سرعت جذب مواد غذایی از این طریق ، کوددهی به روش محلولپاشی بخصوص برای تأمین ریزمغذی‌ها که به مقدار کم مورد نیاز هستند، رویه بسیار مناسبی است؛ بخصوص برای درخت هایی که ریشه‌های بسیار عمیق دارند و رساندن مقادیر کم از مواد ریزمغذی از راه خاک با راندمان خیلی کم همراه است. البته در این رویه غلظت عناصر غذایی پاشیده شده روی برگ نقش بسیار مهمی در نتیجه کار و جذب مواد غذایی دارد .

1411725541563 isna 8 th3 - روش های کوددهی و میزان مصرف کود برای باغات انگور

دستورالعمل محلول پاشی عناصر غذایی برای محصول انگور

  •  ازت: کاربرد اوره یا نیترا ت آمونیوم با غلظت چهار در هزار قبل از متورم شدن جوانه‌ها در بهار و ده روز بعد از گلدهی و تشکیل میوه.
  •  فسفر: کاربرد اسید فسفریک با غلظت یک در هزار یا مونو آمونیوم یا مونوپتاسیم فسفات با غلظت 3 در هزار قبل از متورم شدن جوانه ها و ده روز بعد از گلدهی.
  • پتاسیم: محلولپاشی نیترات پتاسیم با غلظت 4- 3 هزار قبل از متورم شدن جوانه ها و ده روز بعد از گلدهی.
  • روی: محلولپاشی عنصر روی از منبع سولفات روی با غلظت سه در هزار قبل از متورم شدن جوانه ها و ده روز بعد از گلدهی و تشکیل میوه.
  •  آهن: محلولپاشی کلات آهن با غلظت 3- 2 در هزار قبل از متورم شدن جوانه‌ها و ده روز بعد از گلدهی و تشکیل میوه.
  •  بُر: محلولپاشی عنصر بُر از منبع اسیدبورکی با غلظت دو در هزار قبل از متورم شدن جوانه‌ها و ده روز بعد از گلدهی و تشکیل میوه.
  •  کلسیم: مصرف کلرور یا نیترات کلسیم با غلظت 5 در هزار به صورت محلولپاشی در زمان ارزنی شدن میوه آن

 


 

این مقاله تکمیل کننده مقاله قبل با عنوان ” تغذیه مناسب درخت انگور ” است ،

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله قبلی را مطالعه بفرمایید

 

حتما ما رو از نظرات خودتون در رابطه با این مقاله آگاه کنید 🙂


 

 

5 Responses

  1. با سلام به مهندس گرامی من تازه میخوام کشهورزی رو شروع کنم البه ۱۰۰ تایی گیوی دارم چون جای ما شیب دارهست میخوام درخت غوره هم بکارم ولی روششو زیاد بلد نیستم نمیدونم …ممنونم از راهنماییتون که تو سایت گذاشتین

    1. سلام و عرض ادب خدمت جناب امام پور
      در صورت نیاز به مشاوره میتوانید با شماره تماس پشتیبانی تماس بگیرید ،
      و اگر نیاز به توضیح خاصی دارید که بتواند در یک مقاله گنجانده شود خوشحال میشویم موضوع مربوطه رو به صورت دقیق مطرح کنید تا بتونیم راهنمایی مناسبی انجام بدیم

  2. سلام ،
    بنده در حیاط منزل درخت انگور دارم ، انگور ها از نظر کیفیت مشکلی ندارن و درخت کاملن سرحاله ، اما انگور ها روی درخت پلاسیده شده و میگندد ؛ مشکل از کجا میتونه باشه .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز آقا مسعود
      شما به درخت انگور خود هم گوگرد میزنید
      اگر میزنید چند نوبت و به چه شکل؟
      ممکن هست دلیل گوگرد نزدن باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *