علاعم کمبود عناصر در خیار

خیار

محتوای این مقاله

Share This Post

 

علائم کمبود غذایی در خیار گلخانه ای

(نیتروژن و علائم کمبود آن در خیار)

این عناصر بیشتر از سایر مواد غذایی در تغذیه گیاه مصرف میشود و مصرف آن بایستی تدریجی باشد این کود از اول نشاء کاری تا پایان دوره زندگی گیاه مصورف میشود.
علائم کمبود نیتروژن در خیار شامل کاهش رشد، زردی و کوچکی برگ ها، کوتاه و ضخیم شدن میوه ها و رنگ میوه سبز کم رنگ و ریزش گل میشود. (علائم کمبود ابتدا در برگ های پیر ظاهر میشود). سپس برگ های پایینی شروع به ریزش میکنند.

میوه ها نیز کم رنگ و خمیده شده و انتهای آنها کشیده میشود. البته مصرف اضافی ازت نیز باعث افزایش غلظت نمک های محلول در بستر میشود و نهایتا سبب آسیب رساندن به نوک ریشه های گیاه میگردد. ضمن این که کاهش رشد همراه با برگ های سبز تیره را به همراه خواهد داشت

خیار 2 - علاعم کمبود عناصر در خیار

علائم کمبود آهن در خیار گلخانه ای :

این عناصر در تولید کلرفیل و به خصوص در عمل فتوسنتز و تنفس بسیار موثر است.

آهن عنصری غیر متحرک در گیاه است. علائم کمبود آهن در گیاه شبیه کمبود منیزیم و ازت است با این تفاوت که علائم ابتدا در برگ های جوان به صورت کلروز یا زرد اتفاق می افتد. (زرد شدن پهنک برگ و سبز ماندن رگبرگ ها)

 

y 225 500x500 1 - علاعم کمبود عناصر در خیار

منیزیم و علائم کمبود آن در خیار گلخانه ای:

کمبود این عناصر رایجترین اختلال تغذیه ای در خیار میباشد و اولین نشانه آن شروع به زردی بین رگبرگ ها در بخش میانی برگ ها میباشد و به تدریج بافت های تاثیر یافته قهوه ای میشوند.

علائم کمبود ابتدا در برگ های مسن تر ظاهر میشود.

این کمبود ممکن است به دلیل ناکافی بودن منیزیم در محیط ریشه ویا پتاسیم و کلسیم اضافی موجود در محیط ریشه به وجود می آید ویا اسیدیته پایین باعث محدودیت جذب منیزیم میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *